۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

بیست و ششمین سالگرد تولد شیوا نظرآهاری در بند ٢٠٩


شهرزاد کریمان مادر شیوا نظرآهاری صبح امروز و در سالروز تولد شیوا، موفق شد در بند ۲۰۹ زندان اوین با دخترش دیدار کند.

او روحیه شیوا را خوب توصیف کرد و گفت: "به مناسبت تولد او درخواست ملاقات حضوری کرده بودیم که با این درخواست موافقت شد و به مدت کوتاهی توانستیم او را ببینیم".

کریمان در خصوص تعلل مقامات قضایی در برگزاری دادگاه شیوا نظرآهاری ابراز نگرانی کرد و گفت: "روز دوم خرداد قرار بود دادگاه شیوا برگزار شود که به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاد. گفتند که یک هفته دیگر دادگاه برگزار می‌شود اما هنوز و با گذشت ۱۸ روز هنوز هیچ خبری از دادگاه نیست و جوابی هم داده نمی‌شود".

امروز و در آستانه تولد شیوا نظرآهاری، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، قریب به ۱۸۰ روز از بازداشت دوم او می‌گذرد. شیوا مدت ۲۸۰ روز از یک سال گذشته را در زندان سپری کرده است و در طی این مدت هنوز دادگاهی برای او برگزار نشده است. او همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین شرایط دشواری را سپری می‌کند و مقامات قضایی همچنان از آزاد کردن او خودداری می‌کنند. شیوا در طی این مدت از استفاده از حق مرخصی نیز محروم مانده است.

افروز مغزی و دکتر محمد شریف وکلای شیوا مدتی پیش با مراجعه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب موفق به خواندن بخشی از محتویات پرونده او شده‌اند و با توجه به مفتوح بودن همزمان پرونده‌های دو بازداشت وی، درخواست تجمیع پرونده را به دادگاه ارائه کرده‌اند. اما همچنان از تاریخ دقیق تشکیل دادگاه او اطلاعی در دست نیست.

کوهیار گودرزی عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز که همراه با شیوا نظرآهاری در دی‌ماه گذشته بازداشت شده بود، پس از ابلاغ حکم رسمی یک سال حبس تعزیری، این حکم را در دادگاه امضا کرده است. خانواده و وکلای کوهیار گودرزی در تلاش هستند که با توجه به عدم سابقه کیفری پیشین و سپری شدن نیمی از دوران محکومیت یک ساله او و با تودیع وثیقه تعیین شده از سوی دادگاه، زمینه را برای استفاده از حق آزادی مشروط وی فراهم آورند.